Het Jaarverslag 2020 staat online

We kijken graag terug op het voorbije jaar. Daarvoor verzamelden we enkele opvallende cijfers.
Je kan het volledige jaarverslag hier bekijken.

We zetten graag 5 topics éxtra in de kijker:

Levende herinnering en hoop voor de toekomst

Rode Kruis-Vlaanderen wil de herinnering aan de intense coronaperiode levend houden en zijn vrijwilligers en medewerkers bedanken voor hun tomeloze inzet. Daarom draagt de organisatie een uniek schilderij van Delphine van Saksen-Coburg aan hen op. Het kunstwerk moet hen, naast bedanken, ook hoop en goede moed geven voor de toekomst.

Mannelijke kandidaat-plasmadonoren in strijd tegen COVID-19

Rode Kruis-Vlaanderen hielp in 2020 mee aan twee grote, nationale studies die onderzochten of plasma van genezen coronapatiënten zou kunnen helpen bij de behandeling van COVID-19. Hiervoor zocht onze organisatie plasmadonoren die voldoende COVID-19-antistoffen hebben. Hun antistofrijk plasma zou ervoor kunnen zorgen dat zieken sneller genezen. 2.363 kandidaat-donoren meldden zich aan waarvan er uiteindelijk 424 voldoende antistoffen hadden om plasma te doneren, goed voor bijna 1.000 donaties!

Studie mentaal welzijn zorgverleners

Het Centrum voor Evidence-Based Practice van Rode Kruis-Vlaanderen publiceerde in 2020 een studie die onderzocht welke factoren bijdragen tot het mentaal welzijn van zorgverleners tijdens de coronacrisis. Op die manier wil het Rode Kruis bijdragen
aan de ontwikkeling van onder andere preventie- en sensibiliseringscampagnes. Uit onderzoek blijkt dat vooral het regelmatig in contact komen met coronapatiënten en vrees voor besmetting risicofactoren zijn voor de ontwikkeling van post-traumatische
stress, depressie, rusteloosheid en slaapproblemen. Bovendien hebben zorgverleners die in quarantaine geplaatst worden een verhoogde kans op acute en post-traumatische stress, woede en depressie.

Grootse solidariteit in Vlaanderen

Dat de coronacrisis een grote impact had op ons allemaal, staat buiten kijf. Gelukkig konden we in deze moeilijke tijden op elkaar rekenen en stonden we klaar om te helpen waar nodig. Dat bewees de massale toestroom van crisisvrijwilligers, zowel tijdens de eerste als de tweede coronagolf in ons land.

Houvast-app

Met de app ‘Houvast’ van Rode Kruis-Vlaanderen willen we mensen helpen om anderen te ondersteunen wanneer ze het moeilijk hebben. De app geeft concrete tips en handvaten over hoe je kan helpen bij milde klachten zoals stress, bij verlies en schokkende gebeurtenissen of bij ernstige problemen zoals depressie, angststoornissen, verslaving, zelfmoordgedachten … of bij de impact van deze coronapandemie.

Lees meer over de Houvast-app